הפרעת אכילה – האם זה רק אסתטי

הפרעות אכילה משפיעה באופן ישיר על איכות החיים, ואיתור מוקדם שלה ופנייה לעזרה מקצועית במזמן יכולה להציל חיים. אז כיצד מזהים הפרעת אכילה, איך יודעים למי חשוב לפנות, ומה כולל הטיפול בהפרעה מסוג זה?

 

מה זה הפרעת אכילה?

הפרעת אכילה הינה הפרעה נפשית לכל דבר, הבאה לידי ביטוי במגוון תסמינים. בתוך כך, ישנן השפעות על דימוי גוף ותפיסה עצמית באופן כללי, ובאופן נפוץ תהיה מלווה בתחושות של דיכאון וחרדה. חשוב לציין כי לא כל שינוי בשגרת האכילה מצביע על תחילתה של הפרעה – ישנם שינויים הקורים ונובעים ממגוון סיבות – למשל תקופות משבר, לחץ, דכאון תקופתי ועוד, היכולים להגביר או לעודד את התאבון באופן זמני. הפרעות אכילה יכולות להוביל למוות, ושיעור התמותה מהפרעות אלו עומד על 10%-17%.

 

כיצד פונים לעזרה?

ישנם מרכזים ברחבי הארץ המתמחים בטיפול בהפרעות אכילה. ישנם מרכזים ציבוריים ומרכזים פרטיים הזמינים למתן טיפול מתאים. הטיפול במרכזים ציבוריים לרוב ניתן ללא עלות, אך לעיתים ישנם טיולים בעלות סמלית נוספת. בנוסף, ישנן מחלקות ייעודיות בבתי החולים, בהן ניתן להתאשפז במצבי חירום. ניתן לפנות למרכז הטיפולים להפרעות אכילה, בניקה ישראל, בה יש צוות מסור ומיומן ביותר בעל ניסיון ותיק בתחום של כ-20 שנה.

 

ממה מורכב הטיפול בהפרעות אכילה?

ישנן מגוון גישות לטיפול בהפרעה זו, אך בכל גישה המוצעת, יש לוודא ולהקפיד כי הוא מתבצע על ידי צוות מקצועי ומנוסה. כידוע, להפרעה אכילה השפעה פיזית ישירה ובולטת, אך יש לה גם מחיר נפשי כבד. לא ניתן לטפל בהפרעה ללא מתן תשומת לב לשני ההיבטים – הנפשי והפיזי כאחד. כאשר מזניחים את אחד הצדדים של הטיפול, הסיכוי שלו להצליח קטן משמעותית. לכן, טיפול בהפרעת אכילה יהיה מורכב גם ממטפלים מתחום בריאות הנפש, וגם מטלפים תזונתיים, לצד טיפול פסיכיאטרי. במסגרת טיפול זה, ניתן להציע תרופות מתאימות היכולות לסייע בהתמודדות הנפשית שבמחלה.

 

חשוב לטפל בזמן

כאמור, גילוי מוקדם וטיפול בזמן הנכון הינו קריטי ביותר עבור סיכויי החלמה מהמחלה. באופן כללי, טיפול בהפרעות אכילה הוא בעל סיכויים די גבוהים להצלחה, ולכן יש סיבה לפנות לעזרה. ככל שההתערבות המקצועית תעשה בשלב מוקדם יותר של המחלה, כך סיכויי ההחלמה ממנה גדלים. הסטטיסטיקה אומרת שבהערכה גסה, כשליש מהחולים יחלימו לגמרי, כשליש יגיעו להחלמה חלקית (כלומר עדיין יחוו תסמיני מחלה, אך לא באופן קיצוני ויוכלו לנהל אורח חיים תקין) ושליש יפתחו הפרעה כרונית אשר עליה הטיפול לא ישפיע.

 

לסיכום

להפרעות אכילה השפעות קיצוניות על הגוף ועל הנפש, וטיפול בהפרעה הוא קריטי. חשוב להיות עם היד על הדופק, וכאשר מזהים סימנים המתקשרים להפרעה, לטפל בכך ולא להמתין לאחר שההפרעה כבר תתפתח, ויהיה יותר מאתגר לטפל בה.

הפרעות אכילה

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שאולי תאהבו