מהי הוצאת לשון הרע?

לשון הרע היא תביעה נפוצה כאשר מכפישים שם של אדם ופוגעים בכבודו, באמינותו ואפילו במשלח ידו. המאמר יפרט מהי הוצאת לשון הרע וכיצד מתמודדים איתה.

 

מהי הוצאת לשון הרע?

מאז ומתמיד לשון הרע נחשבה לעבירה בין אדם לחברו אך בשנים האחרונות היא תופסת תאוצה בשל החשיפה הנרחבת ברשתות החברתיות. אדם שהכפישו את שמו, פגעו בכבודו ומנעו ממנו להמשיך ולעסוק בעבודתו ולהתפרנס יכול לתבוע את הפוגע מבלי צורך להוכיח מדוע עשה זאת והאם יש אמת בדבריו. מספיק להוכיח את לשון הרע באמצעות עדים, הקלטות ופרסומים כתובים ולזכות בפיצוי כספי גדול. זאת אומרת, שלשון הרע היא הוצאת דיבה בה מעורב יותר מבן אדם אחד.

למשל, מספיק שמכפישים אדם מסוים בקבוצת וואטסאפ או בפייסבוק על מנת לתבוע פיצוי על לשון הרע. זוהי עבירה פלילית שיש לתת עליה את הדין. על פי החוק ניתן לקבל על עבירה זו מאסר של שנה בפועל ו/או קנס כספי על פי החלטת בית המשפט. לפיכך, ניתן לתבוע לשון הרע בתביעה אזרחית או פלילית על פי הראיות. בבית המשפט חובת ההוכחה היא של המוציא של לשון הרע ולא של הנפגע.

 

כיצד מתמודדים עם הוצאת לשון הרע?

ברגע שברור לאדם מסוים שנעשה לו עוול, שמו, כבודו ופרנסתו נפגעו עקב פרסום פוגעני, יש לפנות לייעוץ של עורך דין לשון הרע על מנת לקבל סיוע ולבדוק אם יש עילה לתביעה. אם אכן מדובר בלשון הרע ההמלצה של עורך הדין תהיה תביעה עם הוכחת נזק או ללא נזק. רק אם מדובר על נזק כספי או נזק בהשתכרות תוגש תביעה עם הוכחת נזק שהפיצוי עבורה גדול הרבה יותר מתביעה ללא נזק. בדרך כלל הפיצוי על לשון הרע מסתכם ב-50 אלף ₪ מבלי צורך להוכיח נזק ובכ-100 אלף ₪ אם לשון הרע נעשה במטרה לפגוע בתובע.

 

האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע על דברי אמת?

כאשר מדובר בהוכחות של אמת בפרסום הנתבע לא ישלם כל פיצוי לתובע. ישנם אף מקרים בהם הפרסום נעשה בתום לב או כביקורת על אדם שנהג כפי שנהג בפומבי או שהנתבע חזר על דברים שנאמרו על ידי אחרים ולא הייתה לו כוונה רעה להזיק לתובע. בסיטואציות כאלו בית המשפט יסתפק בהתנצלות ללא פיצוי כספי מצד הנתבע. בהליכים משפטיים של לשון הרע מנסים לגשר בין שני הצדדים אך לא חייבים להסכים לגישור.

לפיכך, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי על מנת להבין אלו תוצאות יהיו להגשת התביעה והאם מומלץ ללכת לגישור ולנסות לסגור את התביעה מחוץ לבית המשפט או לנהל את התביעה בבית המשפט. לסיכום, לשון הרע הוא נושא כאוב שלא קל להתמודד איתו, אך בסיוע מתאים ההתמודדות תהיה הרבה יותר קלה.

כיצד עורך דין לשון הרע יכול לעזור לך?

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שאולי תאהבו