כאבי מחזור חזקים כרוניים? יכול להיות שאת לוקה באנדומטריוזיס

כ-50% מאוכלוסיית העולם היא נשים, רובן מקבלות וסת חודשי החל מתחילת גיל ההתבגרות. 1 מתוך כל 10 נשים צפויה ללקות באנדומטריוזיס במהלך שנות הווסת שלה, מחלה מסוכנת הפוגעת בפוריות האישה ומביאה לעיתים קרובות לנזקים נוספים. 

 

מחזור וכאבי וסת

מה זה מחזור? ההתייחסות במילה "מחזור" מדברת על המחזור ההורמונלי הקבוע שכל אישה חווה. במצב תקין, לרוב המחזור ההורמונלי יתרחש 28 ימים, כאשר ההורמונים המופרשים בגוף האישה משתנים בסוגם ומינונם כל יום לכמה ימים – בהתאם להבשלת הביצית ומוכנות הרחם להפרייה.

במהלך הווסת מתנתקים חלקים מרירית הרחם – חלקים שהתעבו על מנת להכין את הרחם לקליטת ביצית מופרית – ויוצאים החוצה יחד עם דם. הכאבים העיקריים שחוות נשים מקורם בהתכווצויות הרחם המובילות לכך, בנוסף חוות נשים מסוימות כאבי גב, שדיים, עייפות ואף שינויים במצב הרוח.

 

אז מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס – מחלה כרונית בה תאים הדומים לאלה המרכיבים את רירית הרחם מתפשטים וגדלים בחלקים מחוץ לרחם. זה יכול להתחיל באיברים הקרובים – שחלות, חצוצרות, אזור האגן של האישה ואף להתפשט לאיברים מרוחקים יותר. במהלך הווסת, תאים אלה מדממים כמו תאי רירית הרחם ועלולים לגרום לתופעות רבות, ביניהן הדבקה של איברים ורקמות, יצירת כיסים מלאים נוזל (ציסטות) ועוד.

 

מודעות לאנדומטריוזיס

כיום, המודעות לאנדומטריוזיס הולכת וגוברת. לרוב טועים לשייך תסמינים של אנדומטריוזיס לכאבי מחזור פשוטים, מה שמוביל לאבחון מאוחר (אם מאובחנת בכלל), כך שהנזק נצבר וממשיך לפגוע באישה – מבחינת נזק לאיברים פנימיים ופגיעה באיברי הרבייה, כלומר פגיעה נבנית ביכולת האישה להרות ולחוות הריון תקין ומבחינת פגיעה בהתנהלות התקינה.

 

תסמינים וצורות אבחון

לרוב, רופא רגיל לא ידע לאבחן בוודאות אנדומטריוזיס. אין בדיקה פשוטה המאפשרת גילוי של המחלה ולכן צורת האבחון העיקרית היא פנייה לרופא, והפנייה שלו (במידה וחושד באנדומטריוזיס) אל מומחה לאנדומטריוזיס. הוא ידע לאבחן לפי התסמינים שהוצגו לו, ולהעריך את המצב באמצעות בדיקות גופניות, אולטרסאונד ואף לפעמים בהיעזרות בדיקת לפרוסקופיה.

תסמינים אפשריים שיציגו חולות באנדומטריוזיס הם כאבי מחזור חריגים וקשים – בעת הוסת ולפניה, דימום וסתי ארוך, כאבים כרוניים באזור האגן – המתחזקים בעת וסת, קושי בכניסה להריון, כאבים בעת יחסי מין, קשיי עיכול ולעיתים גם הפרעות במצב הרוח ודיכאון.

 

טיפולים אפשריים

טיפולים אפשריים המוצעים כיום הם טיפולים תרופתיים או ניתוח, המטפלים בכאבים ובנזקים הנלווים למחלה. פתרון זמני (לרוב) הניתן לחולות הוא נטילת גלולות או הורמונים על בסיס קבוע על מנת למנוע וסת (אם אין דימום וסתי המחלה נעצרת ברובה), אך הוא מונע כניסה להריון לכן נשאר בעיקר עד ניסיון הפרייה. יש ניתוח להסרה של החלקים הנגועים בתאים המתפשטים.

בנוסף לכל, כיום המגוון הטיפולי הטבעי רחב ביותר ומציעה שיטות טיפול (בעיקר לכאבים הנלווים) – שיטות טבעיות להרגעת הכאב, שחרור הגוף ושמירה על בריאות הגוף. ישנם טיפולים שונים של הרפואה הסינית העתיקה ועוד טיפולי רפואה אלטרנטיבית להקל על הכאב.

 

לסיום…

אם את מכירה או חווה מישהי עם התסמינים שהוצגו, חשוב מאוד ללכת להיבדק ולהתחיל טיפול כלשהו, במידה והאבחנה היא אנדומטריוזיס. יש חשיבות רבה באבחון מוקדם והענקת טיפול מוקדם – אין סיבה לחיות עם הכאבים.

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שאולי תאהבו