עורך דין צבאי מירי יעקב גביש מסבירה על הליכי משפט בצבא

חקירות מצ"ח ודיונים בבתי משפט צבאיים אינם עניין של מה בכך. בית הדין הצבאי שונה מבית הדין האזרחי מאחר והחיילים נחשבים כרכוש צה"ל. במאמר זה עו"ד צבאי מירי יעקב גביש תתייחס להבדלים ולהליכי המשפט הצבאי.

 

באילו הליכים משפטיים מטפל בית הדין הצבאי?

בית הדין הצבאי נוקט בהליכים משפטיים וחקירות מצ"ח כאשר מדובר על עבירות פליליות כמו שימוש בסמים, עבירות רכוש ותנועה, אלימות פיזית או אלימות מינית, איומים וסחיטה, זיוף מסמכים צבאיים ומרמה, סחר בנשק, הפקרת נשק, עריקות ועוד. לעיתים קרובות חיילים פונים לגורמים צבאיים כמו הקב"ן (קצין בריאות הנפש) או גורמי רפואה אחרים ולעיתים נקלעים לסיטואציות של השתמטות או נפקדות המחייבת התערבות של עורך דין צבאי.

למשל, מלש"בים (מיועדים לשירות ביטחון), בני נוער שקיבלו צו ראשון ועוד לא התגייסו הם עדיין לא במערכת הצבאית אך הטיפול בהם נעשה בצבא. בבית הדין הצבאי דנים גם בזכויות החיילים. למשל, אחוזי הנכות הרפואית לחיילים שנפגעו עלו לכותרות בשנה האחרונה על מנת שחיילים אלו יקבלו את המגיע להם בוועדות הרפואיות. זכויות נוספות יכולות אף להיות קשורות לפטור ממילואים, סיוע לעובדי צה"ל או אנשי קבע שמעוניינים לפרוש ועוד. לסיוע משפטי מומלץ לפנות למשרדה של עורך דין צבאי מירי יעקב גביש.

 

מה ההבדל בין המשפט הצבאי לאזרחי?

החוקים הצבאיים חלים על כל חייל בין אם הוא בשירות סדיר ובין אם בשירות קבע, מילואים או עובד צה"ל. מהרגע שהם משתחררים מהצבא חלים עליהם החוקים האזרחיים. למרות שישנם הרבה חוקים דומים שעליהם דנים שני בתי המשפט, לבית המשפט הצבאי נכנסים עניינים אחרים כמו עריקות מהצבא, סירוב פקודה, שמירת הנשק ועוד. כלומר, מי שעובר על החוקים בצבא נשפט בצבא.

 

מתי צריך ליווי וייצוג של עורך דין צבאי?

כאשר בית הדין הצבאי פותח בהליכים משפטיים חייבים לקבל ייעוץ וליווי מעורך דין המתמחה בעניינים צבאיים ולא מעורך דין אזרחי. גם חקירות של מצ"ח יכולות להפליל ולכן גם שם יש צורך בליווי של עורך דין צבאי. לא מדובר על עבירות משמעת כמו לבוש לא תקני או איחור למקום בו ממלאים את התפקיד הצבאי. בעיות כאלו נשפטות על ידי המפקד בבסיס והעונשים עליהם הם ריתוק, נזיפה וכד'. בהליכים המתקיימים בבג"צ מדובר על פתיחת תיק פלילי שיכול להוות כתם גדול לאחר השחרור.

 

ההשלכות של עבירות פליליות בצבא

השירות הצבאי הוא תקופה שכל אזרח במדינה מחויב לעבור אלא אם יש לו פטור מכך. לאחר תקופה זו הוא צריך לסיים את השירות עם דף חלק ללא רישום פלילי מאחר ויהיו לכך השלכות באזרחות. למשל, חייל עם רישום פלילי לא יוכל להתקבל לאחר השחרור לעבודה ביטחונית באזרחות. לסיכום, אל תסתבכו עם הצבא.

עורך דין צבאי

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שאולי תאהבו