האם סרטן במוח משפיע על התפקוד המוטורי?

ליקויים מוטוריים הכוללים חולשה בצד אחד של הגוף או דו-צדדית, פלגיה, אטקסיה, ספסטיות ואובדן ביצוע תנועה מורכבת, יכולים להתרחש במהלך כל מחלה של גידול מוחי. מיקום הגידול, השפעות הטיפול והתרופות תורמים לחסרים אלו.

חוסר תפקוד מוטורי נקשר להידרדרות משמעותית באיכות החיים הקשורה לבריאות בחולים עם גידולי מוח ראשוניים וגרורתיים. ירידה משמעותית בהישרדות דווחה על ידי אינספור מחקרים, בחולים עם ליקויים מוטוריים. אם כי הסיבות לכך אינן ברורות, רובם מצביעים על הקשר גנטי וחשיפה לחומרים מסרטנים.

ליקויים מוטוריים, במיוחד פגיעה בהליכה, תורמים לעומס סימפטומים משמעותי בסוף החיים, והם הסיבות השכיחות ביותר לתחילת טיפול בהוספיס. ההתערבויות חייבות להתמקד במניעה ושיפור של חוסר תפקוד מוטורי לאורך מהלך המחלה על מנת לשמר את איכות החיים של החולה, ולצמצם את הפגיעה בתפקוד המוטורי.

 

הליקויים המוטורים כתוצאה מסרטן במוח

ליקויים מוטוריים מוקדיים או לא מוקדיים יכולים להתרחש אצל אנשים שיש להם גידול סרטני במוח. ליקויים בהליכה, אטקסיה וחוסר קואורדינציה הם נפוצים במיוחד. הליקויים קשורים ישירות לאנטומיה המושפעת מהגידול או לטיפול בסרטן.

בנוסף לכך מחקרים רבים תיעדו ליקויים ביכולת התנועה של השרירים כמו גם התקפי עוויתות בגפיים, כתסמינים נפוצים בקרב חולי סרטן במוח. הליקויים המוטוריים קשורים בדרך כלל לפגיע של הסרטן בתאי עצב ובאזורים שאחראים לתפקוד המוטורי של הגוף שלנו. אזורים במוח כמו האונה הקדמית שבה נמצא החלק במוח שאחראי על תפקוד מוטורי.

גליובלסטומה GBM

גידול באונה הקדמית

האונה הקדמית הינה חלק מהמוח הגדול אשר אחראי לחשיבה (קוגניציה), תכנון ופתרון בעיות (תפקוד ניהולי), רגשות, אישיות, ותנועת הגוף (תפקוד מוטורי). סרטן במוח שמגיע או מתחיל באונה הקדמית יגרום באופן וודאי לירידה בתפקוד המוטורי. אשר לרוב יכלול תסמינים כגון :
– קשיים בהליכה
– קשיים וכאבים בשרירים
– ירידה ביכולת התיאום בין הראייה לגפיים
– ירידה ביכולת לקחת חלק בפעילות ספורטיבית

גליובלסטומה GBM

השכיחות של ליקויים בתפקוד המוטורי

ליקויים מוטוריים עשויים להופיע עם כל סוג של גידול, ראשוני או משני, אך נוטים להיות קשורים יותר לגידולים ממאירים ראשוניים. ליקוי מוטורי היה התסמין השני בשכיחותו בקרב חולים עם גליומה ממאירה, לאחר עייפות.

ליקויים מוטוריים דווחו בשכיחות גבוהה יותר בחולים עם גליובלסטומה GBM מאשר בחולים עם סרטן אחר במוח. כאשר חולים עם גידולי מוח מדווחים על יותר תסמינים הקשורים לתפקוד מוטורי מאשר קבוצות סרטן אחרות. המצביע על עומס סימפטומים גדול יותר בחולים עם גידולי מוח בהשוואה לחולים עם סוגים אחרים של סרטן.

 

לסיכום

סרטן במוח הוא הסרטן שפוגע ביכולת המוטוריות באופן המשמעותי ביותר לעומת כל סוג סרטן אחר. במקרים של סוגי סרטנים שונים במוח הפגיעה עלולה להגיע לאזור האונה הקדמית שאחראי על התפקוד המוטורי וכך לפגוע ביכולת של חולים בסרטן במוח לפעול במישור המוטורי לפי רצונם ובאופן שמשרת את איכות החיים התקינה שכולנו שואפים אליה.

גליובלסטומה GBM

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שאולי תאהבו